vrijdag 16 november 2012

Haat en domheid

Geachte hoofdredactie van De Standaard,

Misschien leest u wel uw eigen krant? Indien niet, dan wil ik u alleszins waarschuwen! 

Mocht u na een rustige en deugddoende nacht waarin u niet wakker bent geworden, ’s morgens uw blij optimisme niet snel kwijt willen raken, raad ik u een zaak aan, lees nooit de lezerscommentaren bij de artikels op de site van uw eigen krant. Zelf heb ik er mij een paar keer aan gewaagd en de walging greep mij naar de keel. 


Veel wil er niet over kwijt maar mocht U niet weten hoe haat klinkt dan leer U het daar wel. Haat van de 'commentatoren' tegen alles en iedereen. 

Alles wat niet is zoals zij en ieder ander die niet exact denkt als zij. Dat zijn de profiteurs, armen, werklozen, Walen, doppers, Grieken, stakers, spoormannen, vreemdelingen, islamieten, enzovoort enzoverder. Schud dat allemaal door elkaar en je hebt het in een woord, de ‘linksen’. Misschien hoort u daartoe? Weet dan dat alles wat ooit misgelopen is met en op deze wereld uw schuld is, van de uitdrijving van Adam en Eva uit het aards paradijs tot de crisis die we vandaag meemaken.  

De commentaren zijn nooit genuanceerd, argumenten zijn er niet. Wat overblijft is schelden. Haat.

Ik vraag me soms af wie die ‘weldenkenden’ zijn. Zou er niet al eens een doctoraal of andere studie zijn gemaakt naar wie dat zijn?

Mijn aanvoelen is dat het eigenlijk om slechts een paar tientallen mensen gaat die de boel verzieken voor de andere duizenden lezers. Liefst anoniem uiteraard. Op de standaard ben je niet verplicht je volledige naam op te geven en nog minder je identiteit te bewijzen. Ik kan er nu op als Jos A. en straks als Lode V. Allemaal vanaf dezelfde computer. Als je een email-adres moet opgeven is dat ook makkelijk op te lossen met een tijdelijk mail-adres dat eventueel zichzelf na een paar uur vernietigt. Je bent ingeschreven en je kan je gal beginnen spuwen. Wat is de wereld toch mooi!

Alleszins heb ik er geen zin meer in. Ik lees die commentaren niet meer. 
En ach, nu ik toch bezig ben, ik ga uw krant ook niet meer kopen. Ik ben een tolerant iemand maar dit gaat mij echt te ver. Die paar euro's per week die u niet meer van mij zal ontvangen zullen u niet raken maar zie het gewoon als een daad van verzet tegen de domheid.Van uw krant en van Uw 'commentatoren'.

Hoogachtend

Geen opmerkingen: