vrijdag 5 januari 2007

België is 'slechtste' van de klas van steeds grotere Navo

Het lijkt misschien vreemd maar België is, naar mijn oordeel dan, de 'beste van de klas' binnen de zich steeds maar uitbreidende Navo doordat het de slechtste resultaten voorlegt. Beste van de klas omdat er in deze wereld ongelooflijk veel geld wordt uitgegeven aan wapens en alles 'defensie'. Als er dan een paar 'kreupelen' achteraan hinken kan ik dat enkel positief beoordelen.

Beste van de klas omdat er in deze wereld ongelooflijk veel geld wordt uitgegeven aan wapens en alles daarrond. Als er dan een paar 'kreupelen' zijn kan dat enkel positief zijn. Enkele weken terug werd bekend dat van alle Navo-landen met een leger, België het laagste percentage van haar defensieuitaven uitgeeft aan vernieuwing van materiaal: namelijk 5.4%.
Het grootste deel van de uitgaven (75,4%) gaat naar het militair en niet-militair personeel. Dat is weer wat meer dan in 2005 (75,1%) en zeker ten opzichte van 2002 (71,5%).

De cijfers dateren van 2004. Waar die resterende 19,2% naartoe gegaan zijn weet ik ook niet, net zomin als waarom die cijfers pas twee jaar later bekend geraken. Sinds de soap met de villa van Laurent zou onze fantasie wel eens op hol duren slaan. Misschien eens een diepgravend onderzoek doen welke andere bouwwerken de laatste tijd nog zijn uitgevoerd.

Maar goed, we maken dus deel uit van de Navo. Die Navo die, U weet het misschien nog wel, opgericht werd om ons 'vrije' westen te beschermen tegen de invasie van horden bloeddorstige communisten de kleur van hun vlag is niet voor niets rood!). Ondertussen ligt het communisme uitgeteld in de touwen en zou een simpel mens denken dat die Navo dan maar opgedoekt moet worden want van geen nut meer.

Dat was dus inderdaad een idee van een simpel mens. De Navo is sinds de val van de Muur uitgegroeid tot een veelkoppig monster dat zich tot doel gesteld heeft de politieman van de wereld te spelen.

Aanvankelijk deden België, Canada, Denemarken, Frankrijk, IJsland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten mee. Later kwamen daar Turkije en Griekenland (februari 1952), West-Duitsland (1955) en Spanje (1982) bij. Na het einde van de Koude Oorlog toen de zin van het bestaan van de Navo eigenlijk ten einde was, traden op 16 maart 1999 alsnog Tsjechië, Polen en Hongarije en op 29 maart 2004 Estland, Letland, Litouwen, Slowakije, Slovenië, Roemenië en Bulgarije toe.

Voeg daar dan nog de landen bij die met de Navo een akkoord hebben afgesloten in het kader van de 'Partnership for Peace' (sic): Albanië, Armenië, Azerbeidzjan, De Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Finland, Georgië, Ierland, Kroatië, Kazachstan, Kirgizië, Moldavië, Oekraïne, Oezbekistan, Oostenrijk, Rusland, Servië, Tadzjikistan, Turkmenistan, Wit-Rusland, Zweden en Zwitserland. De laatst toegetreden clubleden (14 december 2006) zijn de voormalige vijanden Bosnië-Herzegovina, Montenegro en Servië.

Daar houdt het echter niet op. De zogenaamde 'Mediterranean Dialogue' dat in 1994 werd opgestart beoogt samenwerking van de Navo met zeven laden rond de Middellandse Zee: Algerije, Egypte, Israël, Jordanië, Mauritanië, Marokko en Tunesië. Op 16 oktober 2006 hebben de Navo en Israël trouwens het eerste Individueel Samenwerkingsprogramma (Individual Cooperation Programme - ICP)afgesloten waardoor Israël zal bijdragen aan de Navo-operatie 'Active Endeavour'.
Je houdt het niet voor mogelijk en toch is het waar. Ik kan het niet beter zeggen dan wat in een
lezersbrief van Codip (Centrum voor ontwikkeling, documentatie en informatie Palestijnen) aan de Morgen stond: 'Een maand nadat het Israëlisch leger zijn buurland plat gebombardeerd heeft en een humanitaire ramp gecreëerd heeft, gaan we de verantwoordelijken belonen met lidmaatschap van onze club ... Diezelfde troepen bedreigen de Duitse schepen van de internationale vredesmacht in Libanon en schenden dagelijks het luchtruim.'.

U dacht toch niet eventjes dat daarmee de grenzen van het Navorijk bereikt waren? In april 2005 tekende Australië een samenwerkingsakkoord met de Navo om 'samen te werken in de strijd tegen het terrorisme' (of wat dacht U?). Er zijn ook nog plannen voor samenwerking met Japan, Zuid-Korea en Nieuw Zeeland.

En als het van de vroegere Spaanse premier Aznar afhing werden Israël, Japan en Australië gewoon even lid van de Navo: 'So far, expansion of NATO was an attempt at the growth and consolidation of democratic change in the former communist countries. Now it is time to do the opposite, to expand toward those democratic nations that are committed to the struggle against our common enemy and ready to contribute to the common effort to free ourselves from it'. Hij pleitte trouwens in die toespraak voor aan het
Hoover Institute, die hij trouwens een paar keer herhaalde tijdens andere gelegenheden, tegelijkertijd ook om een samenwerkingsakkoord af te sluiten met India en Colombia.

De volgende stap, sommige van die 'partners' effectief lid maken van de club, zal in 2008 volgen. Op de top van Riga in 2006 zijn de staatshoofden en regeringsleiders immers overeengekomen dat de alliantie dan nog wat uitnodigingen zal versturen.

Maar goed, cijfers leren ons dat het monster in 2003 was uitgegroeid tot een leger met ongeveer 5,7 miljoen soldaten onder de wapens die samen 457 miljard euro aan defensie uitgaven, bijna 12 procent meer dan in 2000. Dat is
500 euro voor elke inwoner van de Navo-landen. Uiteraard nemen de VS het grootste deel voor hun rekening: 295 miljard euro, 20 procent méér dan in 2000. Met de oorlog in Irak is dat bedrag natuurlijk nog veel groter geworden.

De Europese landen besteedden in 2003 ongeveer
154 miljard euro aan defensie. Met bijna 3,5 miljard euro (140 miljard frank) gaf België echter minder uit aan defensie dan het geïndexeerde bedrag van 2000. De bijdrage van België aan de Navo is ongeveer 60 miljoen euro per jaar (2,4 miljard frank). De kosten voor de Navo-operaties waaraan de landen deelnemen worden niet uit een centrale Navo-pot betaald maar worden opgehoest door elke lidstaat zelf. Die budgetten zitten misschien verweven in de post van ontwikkelingshulp, je weet maar nooit.

België is op het ogenblik betrokken in verschillende Navo-operaties, o.a. in Afghanistan. Maar daar komen we in een latere bijdrage nog op terug... op het ogenblik dat ons Ministerie van Defensie ooit eens een antwoord zal versturen op de vriendelijke mail die ik hen een tiental dagen geleden stuurde.

dinsdag 2 januari 2007

Roet, belastingen en milieu

Enkele dagen terug stond in de krant een berichtje over een fiscale aftrek van EUR 150 bij aankoop van een wagen uitgerust met een dieselmotor. Binnen 10 dagen begint het autosalon in Brussel. Zoals iedereen weet is dat ieder jaar niet alleen een orgasme-moment voor auto-freaks maar ook het moment waarop veel mensen wachten om zich een nieuwe wagen aan te schaffen. En toch, opzoekingswerk via het internet hebben mij nergens iets nieuws over die maartregel geleerd. Niet op de speciaal opgerichte site www.zuinigewagen.be, niet in het Staatsblad, niet op de site van Febiac, noch op die van de VAB, noch op één of andere site van het Ministerie van Leefmilieu, Volksgezondheid, etc...

Meer dan 50% van de in België verkochte nieuwe wagens zijn diesels. Ieder jaar sterven er steeds meer mensen door het fijn stof in de lucht en dieselbrandstof is nu net een van de grootste boosdoeners in de productie van fijn stof. Een schuchtere maatregel die absoluut een belachelijk onvoldoende haalt op de schaal van efficiëntie wordt dan ook nog verzwegen.

Belachelijk onvoldoende omdat de maatregel (nog steeds volgens datzelfde persartikel) slechts geldt voor dieselvoertuigen met een CO² uitstoot van minder dan 130 gr/km.
Het komt er dus op neer dat wie één van de 'zuiverste' dieselwagens koopt een belastingvoordeel krijgt van EUR 150 en diegenen die dat niet doen niet en dus verder ook niet gestimuleerd worden om een minder vervuilende wagen te kopen. Is het de bedoeling om met die maatregel weer een paar kinderstapjes te zetten naar minder vervuiling of is het slechts een cosmetische geste en mag die maatregel niet teveel kosten aan de schatkist?

Cijfers leren me dat op de Belgische automarkt 231 modellen (in 2767 verschillende versies) aangedreven door dieselmotoren worden verkocht. Slechts 50 modellen dieselauto's stoten minder dan 130 gr/km CO² uit.
Van die 50 zijn dan nog maar 15 (491 versies) standaard uitgerust met een roetfilter. Op weer 5 andere modellen (28 versies) met minder uitstoot dan 130 gr/km CO² kan een 'bewuste koper' een roetfilter als optie laten installeren. Als die dat dan doet kost hem dat gemiddeld 553 EUR of, met de premie afgetrokken, 403 EUR.

Samengevat komt het erop neer dat de aankoop van slechts 519 versies van de 2767 of minder dan 20% van het dieselaanbod op de markt in aanmerking komt voor die ro(e)tpremie van 150 EUR .
Welk effect mogen me voorspellen? Zonder voorspellingen uit het koffiedik te willen opmaken: zeer miniem.

Mag ik enkele maatregelen voorstellen die wel effect kunnen hebben?

  • In plaats van 150 EUR roetpremie op slechts een beperkt aandeel van de automarkt had een maatregel uit Duitsland (in voege sinds 1 januari 2006) integraal kunnen overgenomen worden. Sinds die datum betaalt men er op ieder dieselvoertuig (nieuw en tweedehands) uitgerust met een roetfilter 330 EUR minder rijtaks per jaar. Tegelijkertijd betalen dieselvoertuigen zonder roetfilter 20 EUR meer rijbelasting. Het gevolg is dat in Duitsland nieuwe dieselauto's alleen nog aangeboden worden met een standaard gemonteerde roetfilter en dat dieselvoertuigen zonder roetfilter meer rijbelasting betalen dan auto's op benzine.
  • Verplicht een boordcomputer (met de functies gemiddeld verbruik, verbruik op het ogenblik zelf, gemiddelde snelheid en actieradius) in alle nieuwe auto's. Als je je verbruik permanent kan aflezen verschiet je meer dan eens.
  • Verplicht verder ook een digitaal apparaat voor bandenspanningscontrole in alle nieuwe auto's. Banden met de juiste spanning besparen aanzienlijk op het verbruik.
  • Maak (binnen een termijn van 24 maanden) een start/stop functie verplicht voor iedere auto. Deze functie doet de motor stoppen als het voertuig stilstaat. Wanneer dan terug gas gegeven wordt start de motor weer vanzelf. Een voorwaar nuttig instrument dat veel lawaai en vervuiling, o.a. aan de verkeerslichten, zal besparen.
  • Verbied de verkoop en installatie van alternatieve (sport)uitlaten. Stel dat de uitlaten verplicht conform moeten zijn aan de gegevens van de origineel door het merk geplaatste uitlaat. Veel geluidshinder minder en vermits het optrekken toch geen verhoopt VROOOOAAR-effect meer met zich meebrengt is het niet meer echt nodig om op 2 seconden aan 100 km per uur te zitten.
  • De gemiddeld CO² uitstoot van alle in België aangeboden nieuwe auto's is 183 gr/km. Hef een extra vervuilingsbelasting van 1500 EUR per jaar op alle auto's vanaf 125% boven dat gemiddelde (dus vanaf 230 gr/km). De verkoop van die auto's zal sterk inkrimpen waardoor het gemiddelde zal zakken. In de meest ideale situatie (niemand koopt nog een dergelijke wagen) zakt het gemiddelde CO² verbruik van alle in België aangeboden nieuwe auto's onmiddelijk naar 167 gr/km. Ieder jaar doet men 5% van de bovengrens (230 gr/km) af.
  • De uitstoot van voertuigen gebruikt door alle regeringen, provincies, gemeenten, openbare instellingen, parastatalen, gesubsidieerde instellingen, enz... moet verplicht minder dan 183 gr/km CO² zijn. Bovendien moeten de wagens, indien uitgerust met een dieselmotor verplicht met een roetfilter uitgerust zijn. Dieselauto's die reeds in gebruik zijn door bovenstaande instanties moeten verplicht uitgerust worden met een roetfilter in nabouw.
  • Alle vrachtwagens, bussen en bestelwagens (nieuwe en reeds gebruikte) moeten verplicht uitgerust worden met roetfilters. Vermits deze categorie voertuigen voor 99% in handen zijn van bedrijven kunnen ze die investering via de BTW en de belastingen recupereren.

Ik geef toe dat aangezien het gisteren 1 januari 2007 was deze datum niet meer haalbaar is. Maar vermits er nog 363 dagen te gaan zijn voor 1 januari 2008 dacht ik dat die datum wel perspectieven biedt. Zeker indien dergelijke maatregelen opgenomen worden in de verkiezingsprogramma's en dan vooral als breekpunt voor een toekomstige regeerakkoord.

Maar we maken ons geen illusies.

maandag 1 januari 2007

Fientje Moerman maakt school in Ecuador

Op 26 december 2006 stond in de Morgen een interview met Fientje Moerman (en Marleen Temmerman) onder de titel 'Slagkracht vrouwen in wetenschap vergroot'. Niemand zal mij er ooit kunnen op aanmerken dat ik de (neo-)liberale gedachte ben toegedaan maar voor Fientje Moerman's strijd voor meer vrouwen op 'verantwoordelijke' jobs kan ik alleen maar goedkeuren.

Verre van mij om te beweren dat de wereld er met meer vrouwen aan de macht beter zou uitzien (herinner U daarvoor enkel maar Catharine De Grote, Margaret Thatcher of andere Jian Qing's).

Maar sinds in 1888 bij ons in België, Marie Popelin, als eerste vrouwelijke jurist geweigerd werd aan de balie enkel en alleen maar omdat ze vrouw was, mogen de zaken toch weer in een hogere versnelling worden geschakeld.

En de wetenschappelijke wereld is een mannenbastion. Getuige volgende anecdote van Fientje Moerman in het interview: 'Onlangs vergaderde ik met de rectoren. Eén van hen vroeg me: 'U weet toch dat het beter is voor de universitaire prestaties van de kinderen dat één van de ouders voltijds thuis is?' 'Als u daar zo zeker van bent, neem ik aan dat u bent thuisgebleven?', heb ik geantwoord.'

Een ander mannenbastion is de politiek trouwens. Kijk er de de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen maar eens op na. In die wereld heeft Fientje Moerman (het zal wel toevallig zijn) in de nieuwe president van Ecuador een medestander gevonden.

Op dezelfde dag van het interview met Fientje Moerman heeft Rafael Correa, de nieuwe (mannelijke of wat dacht je?) president van Ecuador zijn regering voorgesteld. Opmerkelijk daaraan is dat hij zeven vrouwen benoemt, waaronder de minister van defensie. We zeggen wel opmerkelijk want, mochten het geen zeven vrouwen zijn geweest - en vooral een vrouw als minister van defensie - het zou waarschijnlijk niet eens 'nieuws' geweest zijn voor de internationale media.

Zijn reden voor die benoemingen kon niet duidelijker zijn: hij wilde de gelijkheid van de seksen bevorderen.

'Ecuador zal pas echt een democratie zijn op het ogenblik dat alle staatsinstellingen duidelijk ondergeschikt zijn aan de civiele maatschappij', vertelde Correa, 'daarom is het zo belangrijk om met de traditie te breken dat een ex-militair minister van defensie moet zijn en als we dan toch een burger benoemen, waarom dan, indien er een mogelijkheid toe is, geen vrouw?'

7 vrouwelijke minister op de 17 in zijn kabinet, het is natuurlijk nog geen 50/50 verhouding maar het is alleszins al een hele stap. De andere vrouwen worden verantwoordelijk voor gezondheidszorg, sociale zekerheid, woningbouw en... buitenlandse zaken. Bovendien houdt hij de enige vrouw in de regering van zijn voorganger aan: de minister van toerisme en milieu.

President Correa, die zijn job opneemt op 15 januari, stelde dat hij seksegelijkheid wilde nastreven. Hij gaf toe dat het 'iets is wat we niet zullen bereiken, maar we zullen er op zijn minst dichtbij zijn.'

woensdag 27 december 2006

Kerstmis in Marokko

Het was leuk te constateren dat tijdens de eindejaarsfeesten onaangename incidenten niet in kranten of op de radio en televisie worden gerapporteerd.

Kerstmis is tenslotte een vredesfeest voor alle mensen van goede wil en het is niet aan de media om dat te verstoren met nieuws over mensen die duidelijk van kwade wil zijn.In de vroege ochtend van 23 december 2006, werden in Rabat, de hoofdstad van Marokko, tussen de twee- en vierhonderd 'illegale' migranten opgepakt en in auto's en bussen over de Algerijnse grens gedumpt.

Op 25 december, zouden in Nador, het oosten van het land, ook zulke razia's hebben plaatsgevonden.

Nog op 25 december 2006, en weer eens 's morgens in alle vroegte, terwijl half België wakker werd met een dubbele indigestie (maagzuur van het te veel eten en drinken, blaren op de vingers van het openen van cadeautjes) bestormde een grote groep 'illegale' migranten de ondertussen 6 meter hoge grens van scheermes-draad opgericht tussen Marokko en Melilla, de Spaanse enclave op Afrikaanse bodem. Naar verluid werden er 40 arrestaties verricht.

Dit doet ons, de mensen die geen last hebben van een korte-termijngeheugen, denken aan oktober 2005 toen tijdens dergelijke 'incidenten' er minstens 8 doden vielen (sommigen spreken van 14 en meer).

Een jaar geleden dus, wekten gebeurtenissen in Ceuta en Melilla (de Spaanse enclaves op het Afrikaanse continent) tijdens de herfst van 2005, massieve deportaties van migranten van bezuiden de Sahara, nog de verontwaardiging van de internationale gemeenschap.
Vandaag staan razzia's en uitwijzingen opnieuw op de agenda in een land waar, dagelijks, niet alleen de rechten van de 'illegale' migranten maar ook van de Marokkanen zelf met de voeten worden getreden. Dank zij onze media hebben we daar tegenwoordig minder last van.

In hun in juli 2006 (Rabat) en november 2006 (Tripoli) opgesteld 'partnership' met Marocco ivm migratie en ontwikkeling, hebben de EU het belang van 'de bescherming van de rechten van alle migranten', met speciale aandacht voor de meest kwetsbare personen verzekerd, net zaols trouwens 'de naleving van een werkelijke bescherming voor de vluchtelingen en de ontheemden'.

Deze fundamentele principes blijken echter een erg relatieve reikwijdte te hebben tegenover de wil om de migranten te verhinderen het Europese grondgebied te bereiken. Het is immers net op die verbintenissen dat Marokko zich beroept om de uitwijzingen van 23 december te rechtvaardigen!

In de realiteit gaat het om , wat men noemt, 'onderaanneming': de EU 'delegeert', wat ook de gevolgen zijn voor diegenen die ze niet meer kunnen overschrijden, de bescherming van zijn eigen grenzen aan haar zuiderburen.

Libië, eveneens notoir schender van de mensenrechten, iseen andere voorkeurspartner in deze, staat op het punt een van de voornaamste toeleveranciers van de EU te worden in het filteren van de migranten uit het zuiden van Afrika.

De opgepakten van Rabat zitten vandaag gevangen in de fuik van 'de outsourcing' van het migratiebeleid door de EU. Ze zijn, net zoals de doden van Ceuta en Melilla in 2005, de slachtoffers van deze onbezonnen logica.

Klik op onderstaande links voor meer informatie over:

Mensenrechten in Marokko
Mensenrechten in Libië