- Basisonderhoud van gebouwen (Ontwerp-begroting 2007 - pag. 12)
- Basisonderhoud van gebouwen (Scenario 1 - scenario ‘status quo’ - pag. 23)
- Onderhoud van gebouwen zeer minimalistisch voorzien - dringend nood aan inventarisatie van noodzakelijke onderhoudswerken aan patrimonium (Mogelijke bedreigingen - pag. 19)
- Belang van energie- en productgebruikplan op niveau van diensten (conclusies - pag. 32)
- Omzetting van patrimonium in nieuwe projecten, vermijden van verkoop patrimonium om werkingskosten te dekken - patrimonium enkel aanwenden voor investeringen (buitengewone opbrengsten niet gebruiken voor gewone kosten) (Omkeren van negatieve spiraal -vier principes waarover consensus noodzakelijk is - pag. 16)
- Verkoop van patrimonium - samen is er een opbrengst voorzien van EUR 1.500.000 over de jaren 2007, 2008 en 2009 (Scenario 36 - gekozen scenario - pag. 28)
- Investeringen! (Scenario 36 - gekozen scenario - pag. 29)
De eerste groep trefwoorden gaat over onderhoud van gebouwen. Combineer die met de conclusies op pagina 32 waarin het belang van energie- en productgebruikplan op niveau van diensten wordt aangehaald. Niet dat die conclusies betrekking hebben op dat onderhoud van gebouwen. Maar is het niet waar dat, als je in het basisonderhoud van gebouwen veel aandacht schenkt aan energie- en productgebruik, je op die manier de twee doelstellingen tegelijkertijd bereikt?
De tweede groep trefwoorden lijkt met elkaar in tegenspraak. Enerzijds wordt gesteld dat het patrimonium omgezet moet worden om te investeren in nieuwe projecten, anderzijds wordt geopteerd om de eerste jaren patrimonium te verkopen om op lange termijn de financiën van de gemeente weer in orde te brengen.
De derde groep trefwoorden bestaat uit één enkel woord: investeringen.
Als je die drie groepen trefwoorden nu met elkaar combineert kan je tot verschillende scenario's komen. Eén ervan kan je zo omschrijven:
- We moeten besparen, één van de mogelijkheden daarvoor is op de energierekeningen (Alain Yzermans zegt zelf ergens dat de verwarming maar eens een graadje minder moet gedraaid worden). Maar energiebesparing houdt meer in. Energie kan ook bespaard worden door in het basisonderhoud voor de gebouwen een bewuste keuze te maken en enkel en alleen (of toch zo veel mogelijk) energiebesparende maatregelen te nemen. Op het eerste zicht zal de waarschijnlijke kost van onderhoud misschien duurder uitkomen, maar op termijn zal de meeruitgave zichzelf zeker terugbetalen in besparingen op energie.
- Voor sommige projecten zal dit op korte termijn zijn, voor andere op langere termijn. Van sommige besparingen zal je de resultaten misschien niet meer zien tijdens de legislatuur van deze coalitie. Maar mag dat een reden zijn om ervan af te zien?
- Zoals gesteld, om dit soort onderhoud aan gebouwen te doen moet je natuurlijk investeren, zelfs meer investeren dan normaal voorzien. Om die investeringen te doen kan je als gemeente je reserves aanspreken, maar dat is volgens mij geen goede keuze. Uitstaande reserves kunnen doorgaans meer opbrengen dan wat de kost van een lening aan een gemeente is. Reserves kunnen trouwens ook als onderpand voor die leningen gebruikt worden. Net zoals het patrimonium.
- Patrimonium verkopen zoals de federale regering vaak doet is een mogelijkheid maar het nadeel ervan is dat het maar een eenmalige operatie is. Eens verkocht kan je de opbrengst ervan investeren, maar eenmaal geïnvesteerd, is het ook weg. Patrimonium als onderpand gebruiken om goedkope leningen aan te gaan, is veel efficiënter, omdat op het ogenblik dat die leningen afbetaald zijn, het patrimonium weer als onderpand kan dienen voor een nieuwe lening.
Om een dergelijk plan te verwezenlijken moet er in fases worden gewerkt.
- Fase 1: inventarisatie van alle onroerende goederen van de gemeente (audit over kadastrale waarde en marktwaarde)
- Fase 2: ruwe inventarisatie van de nodige onderhoudswerken aan de gebouwen en opstellen van rangorde i.v.m hoogdringendheid
- Fase 3: energieaudit opstellen voor alle gebouwen
- Fase 4: combineren van de resultaten van Fase 2 en Fase 3
- Fase 5: resultaten van Fase 3 die niet in samenhang zijn met die van Fase 2 worden geïnventariseerd, gegroepeerd en dan weer gesplitst per gebouw; resultaten van Fase 3 die in samenhang met die van Fase 2 dienen te worden uitgevoerd, worden geïnventariseerd, gegroepeerd en dan weer gesplitst per gebouw
- Fase 6: Begrotingen worden opgemaakt voor uitvoering van werken en aankoop van materialen, tijdsplanning wordt opgemaakt in functie van hoogdringendheid (zie Fase 2)
- Fase 7: Gefaseerde uitvoering
Wat is een energieaudit?
In gebouwen kan vaak op een eenvoudige manier veel energie bespaard worden. In de eerste plaats moet worden uitgezocht waar de grote energievreters zich bevinden. Zodra die bekend zijn, kan worden gezocht naar maatregelen en oplossingen om het energieverbruik terug te schroeven. Een energieaudit geeft antwoord op de vragen waar, hoeveel en op welke manier energie in een gebouw kan worden bespaard. In een energieaudit kan een onderzoek gebeuren naar het verwarmingssysteem, de isolatie van de woning, het gebruik van zonne-energie, het electriciteitsverbruik…. Kortom, de volledige energiehuishouding van een gebouw wordt doorgelicht.
Het Vlaams Gewest werkte een erkenningsregeling uit voor energiedeskundigen voor woningen. De audit gaat dieper in op de energetische aspecten van de gebouwschil (dit is het geheel van vloer, muren, dak en openingen), de verwarmingsinstallatie, de productie van warm water,...
Het voordeel van het laten uitvoeren van een audit kan zijn:
- grote energiebesparing mogelijk indien de voorgestelde maatregelen worden uitgevoerd
- inzicht in de energiestromen in het gebouw
- technische informatie over hoe de maatregelen correct kunnen worden uitgevoerd
- een tussenkomst in de kosten van de factuur
Steun?
Een bron van steun kan gevonden worden bij de Europese Commissie. Er zijn twee programma's actief.
Een eerste heet 'The European Greenlight Programme'.
Iedere organisatie (dus ook een gemeente) kan zich als GreenLight-partner bij de Europese Commissie aanmelden. Een GreenLight-partner maakt met de Europese Commissie afspraken over:
- het verbeteren van de verlichting in de bestaande gebouwen,
- het toepassen van de nieuwste verlichtingstechnologieën technologieën in de nieuwe gebouwen.
Een tweede Europees programma is het 'Motor Challenge Programme'.
Het Motor Challenge Programme (MCP) is een Europees programma dat analoog is met het Greenlight-Programma. Deelnemende bedrijven verbinden zich ertoe een actieplan te maken, met een verklaring welke energie-efficiëntiemaatregelen zullen worden genomen, en hoe ze geïmplementeerd zullen worden. Het programma behelst volgende domeinen: perslucht, ventilatie, koeling, pompen, motoren algemeenHet doel van het programma is:
- de werking en kwaliteit van de systemen verbeteren
- de energiebesparingen, die technisch en economisch haalbaar zijn, uitvoeren.
- Houthalen-Helchteren ontvangt een officiëel logo dat mag gebruikt worden in alle communicatie.
- Houthalen-Helchteren wordt in een Europese database opgenomen. Daardoor worden er op regelmatige tijdstippen brochures en folders verspreid (in Europa), waarbij reclame voor Houthalen-Helchteren wordt gemaakt.
Houthalen-Helchteren is immers ingestapt in een samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse overheid op vlak van milieu. In ruil voor het uitvoeren van een aantal taken, krijgt ze financiële en inhoudelijke ondersteuning van de Vlaamse overheid. Op volgende pagina kunnen gegevens over Houthalen-Helchteren worden opgehaald: http://www.samenwerkingsovereenkomst.be
Verder stelt de Intercommunale Interelectra stelt premies ter beschikking voor scholen & lokale besturen. .
Het begint leuk want voor een grondige energie-audit kan (onder voorwaarden) tot 50% op de kosten van de audit (weliswaar geplafonneerd) terugverdiend worden. Voor een volledige audit voor een school bijvoorbeeld bedraagt de premie maximum 2.500 euro, voor een globale audit per school en per jaar.
Hier volgt een opsomming van alle premies die bij Interelectra kunnen aangevraagd worden:
- premie voor relighting
- premie voor openbare verlichting voor vervangen van lampen en armaturen door energiezuinige types
- premie voor openbare verlichting voor plaatsen van SON-T 70 W lampen
- premie voor openbare verlichting voor SOX-E 36 W lampen
- premie voor thermostaatkranen in bestaande gebouwen
- premie voor zonneboiler
- premie voor warmtepomp
- premie voor condensatietechnieken
- premie voor rechtstreekse aardgasverwarming: open luchtverhitter
- premie voor rechtstreekse aardgasverwarming: gesloten luchtverhitter
- premie voor rechtstreekse aardgasverwarming: condenserende luchtverhitter
- premie voor rechtstreekse aardgasverwarming: klassieke warmeluchtgenerator
- premie voor rechtstreekse aardgasverwarming: condenserende warmeluchtgenerator
- premie voor rechtstreekse aardgasverwarming: standaard stralingstoestel
- premie voor rechtstreekse aardgasverwarming: stralingstoestel met 20% hogere stralingsvoet
- premie voor rechtstreekse aardgasverwarming: stralingstoestel met 40% hogere stralingsvoet
- premie voor afregelen HVAC installaties
- premie voor hoogrendementsmotoren
- premie voor frequentie-omvormers
- premie voor plaatsen van superisolerende beglazing in plaats van enkel glas
- premie voor plaatsen van ventilatiesysteem met warmterecuperatie
- premie voor dakisolatie
- premie voor plaatsen van muurisolatie
- premie voor vloerisolatie
- premie voor radiatorfolie
- premie voor kelderisolatie
- premie voor uitvoeren snelle energie-audit
- premie voor uitvoeren grondige energie-audit
- energiezorgsysteem
- energieboekhouding
- premie voor vervangen oude stookplaatsregeling door elektronische regeling
Waar vind ik een auditdeskundige?
Advies hierover kan alleszins ingewonnen worden door te informeren bij het VVSG, de Vlaamse Overheid, de Provincie en gespecialiseerde diensten. Een eerst kennismaking met alles over energiesparen en energieaudits kan je terugvinden op het al eerder vermelde http://www.energiesparen.be.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten